神戸、芦屋、西宮、梅田で高級賃貸マンション、
一戸建てはグレース不動産

兵庫県神戸市中央区京町79日本ビルヂング5階 電話078-599-6781
ご入居までの流れ

ご入居までの流れ / Procedure

お問い合わせ

お電話・メール・お問い合わせフォームなどでご希望のエリアや間取り、ご予算などお客様のご要望をお聞かせください。
お問い合わせを頂戴後、24時間以内にメール・FAX等で物件の提案書と詳細資料をお送りいたします。


Please tell us your requests about properties such as area, floor plan, budget and so on by phone, E-mail or contact form.
Within 24 hours, we will send you a proposal and detailed information which follow your request by E-mail or fax.

物件の内覧

提案させて頂きました物件にご興味がございましたら、実際に物件の内覧をして頂きます。大切な時間を有効にお使いいただけるように現地または最寄り駅やホテルのロビー等、お客様のご都合の良い場所でお待ち合わせの上、ご案内させていただきます。もちろん当社オフィス(三宮)での待ち合わせも大歓迎です。


If you are interested in the properties we recommended, you can preview them. In order not to waste your precious time, we will wait wherever you want, such as the property, the nearest station or a hotel lobby and will guide you properties. Of course we can meet in our Sannomiya office too, then we will guide properties.

申込みと準備

内覧により物件がお決まりになりましたら、入居申込書に必要事項をご記入していただき、貸主様へ入居の申し込みをいたします。
通常、貸主様の審査(書類審査)があり、審査に2日から7日のお時間を頂戴いたします。審査を無事に通過次第、契約に必要な書類をご用意していただきます(個人契約と法人契約とでは、ご用意頂く書類が異なります)。

準備書類について

物件ごとに必要書類と必要費用は異なりますが、一般的には、下記の書類が必要となります。

個人契約の場合 法人契約の場合
  • 住民票
  • 印鑑証明書
  • 源泉徴収票または納税証明書
  • 健康保険証の写し
  • パスポート又は免許証の写し
  • 在職証明書
  • 商業登記簿謄本
  • 印鑑証明書
  • 会社概要書
  • 税務申告書または決算報告書
  • 外国人のお客様で、印鑑証明や住民票がご用意できない場合は、代わりの書類等をお願いする場合がございます。
  • 原則として連帯保証人が必要です。連帯保証人の住民票、印鑑証明等のご提出をお願い致します。
  • 連帯保証人の代わりに弊社指定の家賃保証会社の利用も可能です。

契約金のお支払いについて

契約時に上記の契約のお金等をお支払い頂くのが基本ですが、安全上の理由から、事前に銀行振込みのお支払いをお薦めいたします。
事前に請求書を発行し、振込先、支払金額(詳細)をお知らせいたします。

契約に必要なお金
  • 敷金
  • 礼金
  • 前家賃(初月の日割り賃料、翌月分賃料等)
  • 仲介手数料:1ヶ月分
  • 損害保険(火災保険)
  • 家賃保証会社のご利用の場合は、その費用

物件により、お支払の内容が異なる場合がございます。


If you decide to rent the property from previewed ones, you will fill out an "application form" to request for the owner.
In the ordinary procedure, you are required to pass the screening of application by the landlord before the contract, and it takes 2 to 7 days. After passing the screening, please prepare the required documents for the contract.

About required documents

The required documents are dependent on contracts(for example, a personal contract or a corporate contract); generally, the following documents are needed.

Required documents for
a Personal Contract
Required documents for
a Corporate Contract
  • Certificate of residence
  • Certificate of seal impression
  • Withholding tax certificate or tax payment certificat
  • Copy of Health insurance identification
  • Copy of Passport or Drivers License
  • Certificate of employment
  • Certificate of Commercial Registration
  • Certificate of seal impression
  • Document of company overview
  • Corporate tax return or Financial statements
  • In case of foreigners, we might request alternative documents instead of "certificate of seal impression" and "certificate of residence"
  • In principle a co-signer is required for the contract.
  • Please submit the documents such as "certificate of seal impression" and "certificate of residence" of the co-signer.
  • You can use a rent guaranty company instead of a co-signer.

About payment

Basically you pay money at the contact, however we recommend the payment of a bank account transfer beforehand because of safety reasons.
We will issue the bill of detailed items before the contract, also we inform you of the total amount required and payee's bank account.

Details of payment
  • Deposit
  • Key Money
  • Prepaid Rent(first month payment by the day, and second month rent)
  • Brokerage commission for one month rent
  • Fire insurance premium for 2 years
  • If you use a rent guaranty company, warrant fee is half month rent.

There might be difference about payment, depending on contracts.

賃貸契約について

まず、ご契約前に『重要事項説明書』で物件の説明させて頂き、大切な部分をご理解頂きます(家賃の支払い方法や時期、更新、解約等について)。
重要事項をご理解頂いた上で契約に移り、契約書に署名捺印、必要書類をご提出、契約金と諸費用(賃料、敷金、礼金、仲介手数料、火災保険等)のお支払いが完了すれば(確認できれば)契約は終了です。鍵は契約時、またはご入居の日にお引き渡しさせて頂きます。

契約完了時に、敷金の預かり証、それ以外の支払いについては領収書を発行致します。
損害保険料(火災保険)については、不動産会社経由で保険会社に支払い、後日郵送で領収書や保険証書をお受け取り頂きます。


We explain ”important descriptions” about contract for your understanding it before proceeding with the lease agreement.
In the contract, we confirm your payment and receive required documents, also we will have your sign and seal the lease agreement.
We will give you the key of property at the time or on the moving day.

We issue receipts for the rent, key money, brokerage commission and deposit.
Receipts for fire insurance premium will be sent to you directly by the fire insurance company afterward.

引越しと入居の準備

契約後、いよいよ引越しになります。
引越し業者にコンタクトをして、見積りをとり(できれば、複数社で)、業者を選定して下さい。弊社にお問合せ頂ければ、引越し業者の手配も承ります。

引越し完了後、スムーズに新しい生活が始められるように、各種手続きの準備も重要です。ご入居までに、電気・水道・ガス・電話などの転居・転入の手続きをお済ませ下さい。なお、ガスの開栓には立会いが必要になります。

どうぞ、新居での新生活をエンジョイして下さい!
ご質問等がございましたら、ご遠慮なくお問合せください。


You will contact moving company and ask for estimation of moving expense and service.
If you are not familiar with these companies, we can arrange or introduce them. In order to start your new comfortable life, please prepare for various procedures. You need to contact electric, gas, water and telephone companies until moving day. We will support foreigners these transaction by free.
Please be careful of gas service because somebody's presence is necessary for the beginning of gas service utilization.

Please, enjoy your new life at new place !
If you have any question, please feel free to contact us.

このページのトップへ